fbpx

Cum Sa Creezi O Campanie Google AdWords Eficienta ( De La Zero )

campanie google ads

Imi amintesc si acum, ziua in care am setat prima mea campanie Google AdWords si am activat-o.

Ca incepator in rularea de reclame pe Google AdWords, treci printr-o serie de emotii atunci cand te pregatesti sa incepi, pe cont propriu, sa iti promovezi afacerea online:

  • de la nerabdarea de a termina odata cu toate setarile la campania AdWords si a o activa, la frustrarea ca nu stii cum sa setezi anumite lucruri si zecile de cautari pe Google, urmarind tutoriale, si incercand sa descifrezi “limbajul” Google AdWords,
  • de la entuziasmul ca in sfarsit va fi si site-ul tau vizibil pe Google pentru ca potentialii clienti sa il gaseasca si sa apeleze la produsele sau la serviciile tale, la frica, ca poate unele setari pe care le faci nu vor fi tocmai corecte si iti vei risipi bugetul de reclama fara sa ai rezultatele asteptate.

Stiu prea bine cum e.

Cunosc varietatea de emotii prin care treci. E ca si cand te-ai da intr-un carusel. Acum esti intr-o stare si in cateva clipe esti la polul opus. De la extaz, la agonie in cateva secunde.

Daca esti amator de senzatii tari, stii la ce ma refer. 😀

De peste 10 ani, de cand fac reclama pe Google Ads si Facebook Ads, cunosc aceste emotii, pentru ca am trecut prin ele atat pe cont propriu, pentru promovarea firmei mele, cat si alaturi de fiecare dintre clientii mei, care apeleaza la agentia noastra de marketing online pentru a-si promova business-ul.

Si tocmai pentru ca stiu prin ceea ce treci, vreau sa te ajut si sa-ti “vand” niste ponturi, acum, la inceput de drum, pentru ca demersurile tale de promovare online sa-ti aduca rezultatele dorite. 🙂

Inainte insa de a intra “in paine”, mai vreau sa lamurim 3 aspecte.

1. Google Ads si Google Adwords

Cei de la Google au modificat recent denumirea serviciului lor de publicitate, din Google AdWords in Google Ads. Asadar… pe parcursul articolului, indiferent ca spun Campanie Google Ads sau Google AdWords – sa stii ca ma refer la acelasi lucru. 😉

2. Ce este Google AdWords?

Daca stii raspunsul deja, poate ca vei crede ca rad de tine. Insa, daca tu stii, te informez ca nu stiu toti.

Exista o gramada de oameni care, atunci cand cauta ceva pe Google, nu isi dau seama ca exista 2 categorii de rezultate pe Google: rezultate afisate deoarece s-a platit pentru ele si rezultate care apar organic ( neplatit ).

Uita-te in poza de mai jos:

Primele 2 rezultate au afisate in partea stanga sus, fix sub titlul rezultatului, cuvantul “anunt”.

Asta inseamna ca, pentru cuvantul cheie din exemplul de fata, sunt 2 firme dispusa se plateasca publicitate pe Google AdWords pentru a aparea in fruntea cautarilor.

Rezultatele de pe pozitia 3 si 4 nu au cuvantul “anunt” in partea stanga a lor; ele sunt rezultate organice, care apar gratuit ( si da… Cristinne apare pe prima pozitie in mod ogranic dupa aceasta expresie… pentru ca nu degeaba suntem maestri int-ale promovarii online – ne laudam si cu rezultate nu doar cu varietatea de servicii 🙂 ).

De regula, aceste rezultate care rankeaza organic, mai ales daca domeniul este competitiv, se datoreaza efortului antreprenorului respectiv de a-si optimiza SEO site-ul, pentru ca el sa poata ranka mai sus in Google fara a investi bani in publicitate. Insa ma opresc aici cu explicatiile. N-as vrea sa dezvolt acest subiect mai mult de atat, fiindca nu este scopul acestui articol.

3. Marketingul implica testare. Fii pregatit atat pentru succes cat si pentru esec

Indiferent ca setezi campaniile Google AdWords singur sau apelezi la serviciile unei agentii Google Adwords specializate, vor exista situatii in care campaniile create vor indeplini si chiar depasi asteptarile tale, si te vei mandri cu rezultatele obtinute atunci cand te uiti la contul tau bancar.

Vor exista insa si situatii in care o vei da in bara. Asta pentru ca marketingul implica “testare continua” in vederea imbunatatirii rezultatelor obtinute.

Si cateodata testele rulate pot conduce la rezultate pozitive, iar alteori negative – altfel spus: vei pierde bani.

Intr-adevar, daca apelezi la parteneri certificati Google AdWords, care au experienta in domeniu, exista sanse mai mici sa o dea in bara, ca sa zic asa. 😀 Insa asta nu inseamna ca nu exista sanse sa se intample asta.

Experienta ne poate ajuta sa nu facem anumite lucruri in mod gresit, dar asta nu inseamna ca suntem Dumnezeu si le stim pe toate sau suntem clarvazatori ca sa stim ce se va intampla in viitor cu fiecare campanie AdWords in parte… daca ea se va bucura sau nu de succes.

Acum ca am lamurit cele 3 aspecte e timpul sa trecem efectiv la treaba.

Gata?!

Esti pregatit?

Hai sa descoperim impreuna…

Cum creezi o campanie Google AdWords eficienta

Oamenii cauta pe Google produsul sau serviciul tau

Atunci cand te gandesti sa platesti pentru reclama pe Google, acest aspect este cheie si va determina reusita sau esecul metodei de promovare online.

De ce?

Simplu. Pentru ca, daca nu sunt suficienti oameni interesati de produsele sau serviciile pe care tu le oferi si nu cauta activ pe Google pentru a descoperi solutia la problema/nevoia/dorinta lor, degeaba esti tu dispus sa cheltuiesti bani afisand reclame platite.

Asa cum bine stii, daca vorbim de anunturile afisate pe Google Search, Google iti va cheltui banii doar daca persoanele care cauta produsul/serviciul tau iti vad reclama si dau clic pe ea.

Lipsa persoanelor care sa caute produsul/serviciul tau duce la lipsa de clicuri pe reclame si deci… esec al acestei metode de promovare.

Din pacate, exista astfel de cazuri. Chiar recent m-am confruntat cu o asemenea situatie, in cazul unui client actual al meu, pentru care ne ocupam de tot ce inseamna promovare online a ofertei sale.

Drept urmare, a trebuit sa schimbam un pic strategia de promovare a site-ului.

Acum ca stii toate acestea, iata ce trebuie tu sa faci ca primi pasi atunci cand vrei sa incepi sa-ti faci promovare pe Google AdWords:

PASUL 1: Trebuie sa-ti creezi un cont Google AdWords ( pentru asta da clic aici: https://ads.google.com/ ) si sa-ti setezi prima campanie.

Daca nu te descurci, poti cauta oricand un tutorial de Google AdWords pe Youtube. Totusi, te asigur ca procesul e suficient de simplu, atata timp cat stii sa completezi niste campuri cu datele solicitate si sa apesi Next.

Va trebui totodata sa introduci datele cardului tau. Fara introducerea datelor cardului, rularea de reclame platite pe Google nu este posibila. Nu-ti face prea mari griji. Creeaza-ti cat se poate de rapid contul si prima campanie. Apoi intra si opreste campania. De ce sa faci asta?

Pentru ca mai intai trebuie sa…

Verifici daca exista suficienti oameni interesati de produsele sau serviciile firmei tale.

Pentru asta, te duci in panoul dreapta sus unde este o cheita pe care scrie Instrumente. Da clic si iti va aparea un panou, din care alegi Planificare – Planificatorul de cuvinte cheie:

cuvinte cheie google

In acest moment ti se vor afisa 2 casete:

Poti incepe cu oricare dintre acestea.

Poti introduce atat linkul site-ului tau, linkuri ale site-urilor competitorilor tai pe Google sau cuvinte cheie pe care crezi ca le cauta cei interesati de produsul sau serviciul tau.

Dupa ce obtii primele rezultate, nu te opri. Continua sa “investighezi” subiectul, pentru a vedea dupa ce cuvinte cheie cauta si dupa ce cuvinte cheie nu cauta potentialii tai clienti pe Google.

Astfel, vei stii apoi ce cuvinte cheie sa targetezi atunci cand te apuci sa iti setezi prima campanie Google AdWords.

Fii mai istet decat competitorii tai de pe Google Ads

Daca bugetul iti permite, poti incerca sa folosesti diverse site-uri specializate, care iti pot oferi o imagine mai clara si mai completa asupra situatiei existente pe segmentul tau de piata in ceea ce priveste marketingul online. Iata cateva dintre ele: SemRush, Moz, Ahrefs.

Astfel, vei putea sa verifici cuvinte cheie, trafic, backlink-uri, bugetul cheltuit de competitorii tai pe reclama online, dupa ce cuvinte cheie rankeaza ei organic in Google si asa mai departe, inclusiv anunturile exacte pe care ei le folosesc sau le-au folosit de-a lungul timpului.

E ca si cum ai arunca un ochi in ograda firmelor care concureaza cu firma ta si ai vedea luna de luna ce trucuri folosesc ei pentru a atrage clienti la poarta lor.

Spun “daca bugetul iti permite”, deoarece unele din site-urile precizate mai sus presupun un anumit cost lunar.

Totusi, in loc sa te uiti la cati bani ai da pe un abonament cu astfel de date statistice, mai degraba gandeste-te cat de multi bani vei economisi cu reclama atunci cand nu vei mai face greselile pe care competitorii tai le-au facut.

Creeaza un USP indraznet pentru campania ta AdWords

Ce inseamna USP? E prescurtarea de la Unique Selling Proposition. Ea este cea care diferentiaza oferta firmei tale de cea a competitorilor.

Asa ca, ia-ti cateva minute si gandeste-te bine: cu ce esti tu mai bun decat ceilalti competitori ai tai? Ce ofera firma ta si celelalte firme existente pe piata nu ofera? Cum ai putea castiga atentia potentialilor clienti pentru ca ei sa aleaga sa completeze formularul de contact de pe site-ul tau in detrimentul altor site-uri concurente?

Dupa ce ai gasit acest USP ( USP care, intre noi fie vorba, trebuie sa se reflecte la nivelul intregii tale strategii de marketing online ), include-l in toate anunturile pe care le vei afisa prin Google Ads.

Un USP indraznet nu doar ca te diferentiaza mai usor de ceilalti, ci poate determina: mai mult trafic pe site si mai multe conversii ale prospectilor in clienti.

Cum gasesti un USP bun?

Daca firma ta exista de ceva timp pe piata, e foarte simplu: contacteaza-ti cativa clienti si intreaba-i de ce te-au ales pe tine.

De asemenea ( mai ales daca esti la inceput ), studiaza USP-urile site-urilor concurente cu tine si vezi cum te poti diferentia de ei; in ce fel oferta ta poate fi unica si irezistibila.

UPS-ul nostru, la Cristinne este: Cream sisteme specializate de marketing online care functioneaza interconectat pentru a te ajuta sa-ti cresti rapid si eficient afacerea online.

Practic, asa cum poti vedea in oferta noastra de servicii de marketing online, nu oferim servicii individualizate( ex: doar Google Ads ), ci pachete de servicii care functioneaz inteligent, potentandu-se unele pe altele pentru a-ti oferi maximum de expunere online.

Creeaza anunturi eficiente

Ooo, da! Nu-ti spun de cate ori am vazut niste anunturi pe Google incropite in 2 timpi si 3 miscari, care arata si suna de-a dreptul jalnic. De greselile de scriere nici nu mai vorbesc, pentru ca deja ma ia durerea de cap…

Iata un exemplu in care, firma respectiva a gresit anuntul chiar de la Primul Cuvant Scris! Pe bune?!

( Am sters numele firmei pentru ca sunt fata buna si nu vreau sa le fac antireclama concurentilor mei, desi… intre noi fie vorba, unii dintre ei o merita cu prisosinta. )

Si asta e cu atat mai groaznic, cu cat, asa cum poti vedea in poza de mai sus e vorba de o Agentie de Marketing Online care isi face reclama serviciilor sale.

Si atunci imi este greu sa nu ma gandesc…

Daca acorda atat de putina atentie propriilor anunturi cata atentie vor acorda modului cum creeaza si administreaza anunturile Google Ads pentru clientii lor???

Efectiv nu inteleg: frate, daca tot scoti niste bani din buzunar sa iti faci reclama platita, nu ar fi cazul sa acorzi un pic mai multa atentie la ceea ce scrii acolo?

Pentru ca apoi stii ce se intampla: genul acesta de persoane ruleaza anunturi si vad ca nu se intampla nimic, nu le da nimeni niciun email, nu le suna telefonul… nimic.

Apoi, intr-o buna zi, dau peste site-ul meu si imi scriu ca vor sa colaboram.

Iar cand ii intreb ce actiuni de marketing online au intreprins pana in acel moment, stii ce imi spun?

Ca au creat campanii Google AdWords, dar ca n-a functionat.

Imi e de ajuns sa ma uit 5 secunde in contul lor de reclama ca sa realizez de ce.

Deci, mare atentie!

Daca vrei sa creezi anunturi de impact, studiaza un pic de copywriting, invata mai multe despre call to action, despre tehnici de marketing, vanzari etc.

Apoi studiaza ce anunturi au creat competitorii tai si, cu bagajul de cunostinte nou acumulat, creeaza ceva mult mai bun.

Te asigur ca nu va fi un timp irosit de pomana.

Creeaza un landing page pe site conform anuntului tau

Asta e o alta greseala pe care o vad adesea.

Sa presupunem ca ai un magazin online si vinzi aici 5 tipuri de produse.

Daca detaliezi in anuntul tau un anumit grup de produse, ai grija sa trimiti oamenii interesati catre o pagina unde e explicat exact acel grup de produse, nu ii trimite pe pagina Acasa a site-ului tau, unde gasesc 5 tipuri de produse, fiecare continand alte 50 de produse, pentru ca le vei pierde rapid interesul de a cumpara de la tine.

De ce sa trimiti potentialul client la o pagina de vanzare ( un landing page ) specifica produsului sau grupului de produse prezent in anunt?

E simplu: pentru a-i usura munca vizitatorului de a depista detaliile care il intereseaza. Si, pana la urma, acesta este obiectivul campaniilor pe care le desfasuram pe Google AdWords, pe Facebook etc.: sa obtinem cat mai multe conversii la un pret cat mai bun ( cost cat mai mic per achizitia unui client/unei comenzi ).

Totodata, facand o pagina speciala pentru fiecare tip de serviciu, iti poti optimiza mai bine anunturile.

Pagina respectiva va primi un scor de calitate ( quality score ) mai mare, iar, daca iti organizezi cuvintele cheie pe grupuri de cuvinte cheie, fiecare grup facand referire la un anumit serviciu, in anunturile tale targetezi doar serviciul specific acelui grup de cuvinte si vei vedea cum scorul de calitate pe care il obtii va fi mai mare.

Si stii care e consecinta unui scor de calitate mai mare? Ca vei plati mai putin. CPC-ul ( costul per clic ) va scadea si, practic, cu acelasi buget vei reusi sa aduci mai multi potentiali clienti pe site.

Urmareste-ti conversiile

Si aici vorbesc de conversia vizitatorilor in prospecti, iar a prospectilor in clienti.

Scopul principal pentru care faci asta este: sa poti identifica daca ai o campanie… profitabila.

Ooo, da!

Practic tu trebuie sa vezi daca dai mai multi bani pe reclama decat iti intra efectiv in buzunar dupa ce platesti: reclama la Google, angajati, chirie, dari la stat etc.

Capatul balantei care inclina spre buzunarul tau trebuie musai sa fie mai greu, altfel nu vei reusi sa tii capul la suprafata si sa-ti mentii, deci, afacerea pe piata pentru prea mult timp.

Asadar: atunci cand iti pregatesti campaniile PPC, nu lasa partea de setare a conversiilor la o parte. Vrei sa stii cati oameni te suna sau completeaza formularul de contact si cati dintre ei se transforma apoi in clienti – daca detii o firma de servicii.

Iar daca detii un magazin online, verifica aproximativ cat te costa sa tragi un client in magazinul tau online, care e valoarea medie a comenzilor plasate de catre clienti. Apoi, luand in calcul adaosul comercial pe care magazinul tau il practica, vei putea sa iti dai seama daca ai o campanie de reclame pe Google profitabila sau nu.

Pentru a seta conversiile, trebuie sa intri din nou la cheita din meniu, iar din panoul care se deschide te duci pe coloana Cuantificare si alegi Conversii.

Retine ca: este nevoie sa studiezi rata de conversie a celor care iti vad anuntul si dau clic pe link ( CTR – click through rate ) pentru a-ti vizita efectiv site-ul, impreuna cu rata de conversie a prospectilor in clienti.

Doar optimizand constant anunturile tale poti obtine o campanie performanta.

IN CONCLUZIE

Atunci cand te gandesti cat te costa ca pret campaniile pe AdWords, ia in calcul toate elementele pe care ti le-am mentionat mai sus.

De asemenea, ia in considerare cat te va costa pe tine ca timp, sa inveti tot ce este necesar si apoi pentru a administra campaniile de Google AdWords periodic.

Decizia, desigur, e destul de usoara:

  • daca nu ai un buget de marketing prea mare, dar ai timp, poti invata pe cont propriu toate aceste lucruri, urmarind tutoriale sau mergand la cursuri de Google AdWords, si prin incercari repetate sa te perfectionezi.
  • daca ai bani, dar nu ai timp, poti apela la o agentie de marketing online serioasa, care sa-ti administreze campania AdWords in locul tau, contra unui anumit pret ( abonament ) lunar.

Si, inainte de a incheia acest articol, vreau sa-ti reaminesc ca este foarte important sa ai instalat pe site-ul tau Google Analytics.

Astfel, indiferent ca:

  • rulezi anunturi pe cuvintele cheie dorite pe Google Search sau
  • targetezi pe Facebook audienta ta cheie, ori
  • desfasori campanii de remarketing,
  • faci SEO scriind articole de calitate pe blog etc.,

in contul tau de Analytics (care este gratuit) poti vedea evolutia per ansamblu a site-ului si daca afacerea ta se indreapta in directia care trebuie.